søndag den 24. marts 2013

Drømmekage med kikærtemel, fri for gluten, laktose og tilsat sukker.

Hvor fantastisk er dette? En opskrift på drømmekage, fri for gluten, laktose og tilsat sukker. Jeg har taget udgangspunkt i ingredienser fra en opskrift af Caroline Fibæks (masser af godter på hendes online magasin) og rokeret lidt hvor jeg synes (har intet dl mål). Men det endte godt! Happy days...


Ingredienser, til 4 personer (og så er den i hvert fald væk!)

Kagebund:
  • 3 store æg
  • 1 knsp salt
  • 10 dråber flydende stevia
  • 1 tsk vaniljepulver
  • 1-1,5 dl kikærtemel
  • 0,5 dl kokosmel
  • 1/4-1/2 dl kokosolie (smeltet over vandbad)
  • 0,5 tsk natron
  • Dadelsirup, 10 dadler blendet med 1 dl vand
Fremgangsmåde:
  1. Æg piskes luftige med salt, stevia og vanilje (min masse blev luftig men faldt straks igen ved step 2, så det går altså alligevel)
  2. Vend kokosolie, natron, dadelsirup og kokosmel - vend kikærtemelen i lidt ad gangen.
  3. Fordel dejen i en smurt springform - min dej var meget flydende.
  4. Bages ved 200 grader i 20-25 minutter eller indtil en gaffel kan stikkes i uden at der hænger noget ved. Min kage var lav og 22 minutter passede perfekt.

Drømmefyld:
  • 1-2 spsk kokosolie
  • 1,5-2 dl kokosmel
  • 2 spsk kokospalmesukker (kan evt. udelades - dog meget lav glykæmisk)
  • 1 knsp salt
  • Dadelsirup, 5 dadler blendet med 0,5 dl vand
Ingredienserne blandes i en skål og fordeles over kagen. 

Kagen fik en fin tekstur, en smule tung men alligevel med en vis luftighed. Kagen var ikke direkte sød grundet kikærtemelen, måske mere kokosmel næste gang som i en oprindelige opskrift. Overvejer at eksperimentere med quinoamel og måske putte lucumapulver i drømmedrysset. 

Kagen er klart anbefalelsesværdig hvis man som jeg har lidt problemer med diverse ingredienser eller bare vil lave en lidt sundere udgave. Jeg fandt fin tilfredsstillelse heri, men hvis man er vant til en normal drømmekage, så har denne slet ikke den samme sukrede og fedtede fornemmelse. Men det synes jeg efterhånden er en ganske positiv ting... Jeg nød den på en dejlig fredag med godt selskab :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar