torsdag den 31. oktober 2013

Laktosefri kokosis med lime. To varianter; med og uden nødder

Da Trine og jeg brainstormede på et kokos/lime-is-eventyr kom der rimelig hurtigt nogle gode skitser på banen, som vi måtte teste, snarest. Og det kom jeg så til forleden, da jeg havde en kokos-rest i mit køleskab... Forgive me my weakness! Men det lover godt.

Jeg har forsøgt med to udgaver; en med og uden nødder. Og begge smager dejligt!

Isen har en fin syrlighed og en tilpas "fed" smag. Det virker godt med kokosflagerne som giver tekstur. Udgaven med nødder får en dejlig blød konsistens, som også gør den god til anretninger. Udgaven uden nødder bliver lidt hårdere, og egner sig derfor bedst til ispinde.


Hvis jeg skulle gøre noget anderledes, ville jeg give den med nødder en smule ekstra sødme fra dadler. Og måske tilsætte mandelsmør - siden jeg endnu ikke fundet et sted, hvor det ikke har gjort det hele endnu bedre. Som crunch tror jeg, at små stykker af tørrede abrikoser ville egne sig godt.
Trine og jeg snakkede også om, at søde med kokospalmesukker som giver en lille smule karamelagtig smag, og at lave basen på frosne bananer for en mindre fed is. Det tror jeg også der er potentiale i!

Som anretninger komplimenteres kokos/lime smagen desuden godt af den berygtede choko-carobsauce... OK! Næste eventyr bliver chokoladefrøer med kokos/lime fyld.


Ingredienser til to ispinde
Udstyr: Food processor


Uden nødder:
  • 2,5 dl kokosmælk, stillet på køl dagen før (brug kun den fede kokosmælk som skiller fra og sidder i toppen af dåsen - gem resten til fx suppe)
  • 5 dadler
  • 1 tsk limeskal, økologisk
  • 1/4 tsk vaniljepulver
  • 2 spsk med top kokosflager.

Med nødder:
  • 50 g cashewnødder
  • 1 dl kokosmælk, stillet på køl dagen før (brug kun den fede kokosmælk som skiller fra og sidder i toppen af dåsen - gem resten til fx suppe)
  • 2 dadler
  • 1 tsk limeskal, økologisk
  • 1/4 tsk vaniljepulver
  • 2 spsk med top kokosflager

Carobsauce:
  • 2 spsk kokosolie uden top
  • 2 tsk carob (eller kakaopulver)
  • 1 knsp salt
  • 3 dråber flydende stevia (eller 1 tsk agavesirup)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar